Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Saturday, October 30, 2010

Saya sayang kamu!!

KEKASIH...
Kasih telah terbina sebuah mahligai.
Menjadi tanda Agungnya cinta kita.
Kasih telah ku binakan sebuah istana.
Menjadi tanda cinta sejati.
Megah menghiasi taman kasih kita.
Dan diringi haruman firdausi.
Dikaulah permaisuri di hati suami.
Penyejuk mata penenang di hati.
Tapi angin yang mendatang.
Bagaikan badai yang melanda.
Kau pergi dulu tanpa menunggu ku.
Kerna takdir ku relakan jua.
Kekasih akan ku pahatkan doa ku.
Di dalam lena dan jua jagaku.
Kekasih akan ku sirami pusaramu.
Dengan cinta sejati.
Andai takdir kita bersama lagi.
Ku ingin hidup bahgia bersama mu.

Sunday, October 24, 2010

ALPS

ALPS ialah sistem pergunungan yang terbesar di Eropah. Puncaknya yang menjulang tinggi dilitupi salji dan lembahnya yang damai menjadikannya salah satu pemandangan yang paling menakjubkan di benua Eropah. Alps menganjur ke utara dari pinggir Laut Mediterranean di perancis dan membentuk sempadan di antara Perancis dan Itali. Ia terus menganjur ke timur merentasi utara Itali, Switzerland, Liechtenstein, barat daya Jerman, Austria dan utara Slovenia.





Keseluruhan sistem pergunungan ini panjangnya kira-kira 1200 kilometer. Di bahagian yang terlebar, di antara selatan Jerman dengan utaraItali, lebarnya kira-kira 260 kilometer. Bahagian yang paling sempit ialah Alps Liguria di barat laut Itali, kira-kira 48 kilometer. Mont Blanc, tingginya 4807 meter, ialah gunung yang tertinggi di Alps. Gunung Matterhorn, sebuah lagi gunung yang terkenal di Alps, tingginya mencecah 4478 meter.








Pelawat dari seluruh dunia melawat Alps untuk melihat pemandangan yang mengagumkan, dan mengambil bahagian dalam sukan seperti mendaki gunung dan bermain ski. Beratus-ratus tahun lamanya orang ramai menggeruni dan juga mengagumi keindahan Alps. Penduduk kampung di Alps percaya bahawa penunggu dan naga tinggal di Alps dan menyebabkan salji runtuh dan bencana alam. Penduduk yang tinggal di Alps masih menghadapi ancaman salji runtuh pada musim sejuk dan musim bunga.
Alps menjadi sawar besar di antara pelbagai bahagian Eropah. Sebelum zaman Christ, tidak banyak orang membuat perjalanan melalui pergunungan ini. Oleh itu, orang Rom purba membina peradaban besar di selatan Alps tetapi budaya orang di utara pergunungan sebahagian besarnya kekal. Perhubungan merentasi Alps meningkat selepas orang Rom membina jalan raya melalui beberapa genting di Alps kira-kira pada zaman Christ. Pada hari ini, lebuh raya dan landasan kereta api membolehkan orang ramai merentasi Alps ini dalam masa kurang daripada sehari.




BANJARAN UTAMA ALPS...ramai ahli geografi membahagikan kawasan Alps kepada Alps Barat, Tengah, dan Timur. Alps Barat dan Tengah lebih tinggi dan sempit daripada Alps Timur. Alps Barat termasuk semua banjaran di barat Genting Besar St. Bernard yang terletak di antara Itali dengan Switzerland. Banjaran Alps Selatan termasuk Cottia, Graia, Ligurian, dan Alps Maritim. Alps Tengah terletak di antara Genting Besar St. Bernard dengan Tasik Constance di sempadan Austria, Jerman, dan Swirzerland. Banjarannya termasuk Alps Bern, Lepontine, Pennines, dan Thaetian. Alps Timur menjulang ke timur Tasik Constance. Banjarannya termasuk Dolomite, Hohe Tauern, Bavaria, Carnic, Julian, Karawanken, dan Alps Otztal.





IKLIM di Alps berbeza-beza dari satu tempat ke satu tempat lain. Umumnya, kawasan tinggi lebih sejuk dan mendapat lebih hujan dan salji daripada kawasan rendah. Alps Utara kerap mendapat angin panas dan kencang yang dikenali sebagai angin fohn atau foehn. Angin ini cepat mencairkan ais dan salji di lereng gunung dan kadangkala menyebabkan salji runtuh.





TUMBUH-TUMBUHAN DAN HAIWAN...pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan tumbuh di altitud yang berbeza di Alps. Beech dan oak terdapat di cerun rendah, manakala fir, pain, dan sprus di cerun tinggi. Padang rumput terletak betul-betul ke atas garis pokok, iaitu latitud yang ke atas daripadanya pokok tidak boleh hidup. Hanya tompok-tompok tumbuhan wujud menjangkai padang rumput. Tiada tumbuhan hidup di zon paling tinggi di Alps, yang terdiri daripada batu dan ais.




Banyak spesies haiwan hidup di hutan dan padang rumput Alps. Ia termasuk chamois yang menyerupai antelop dan Ibeks, iaitu kambing liar bertanduk panjang. Burung helang kuning dan falkon peregrine terbang tinggi di puncak untuk mencari mangsa.





PERTANIAN DAN INDUSTRI...ramai petani Alps berternak lembu, kambing, dan biri-biri. Cerun curam dan berbatu menyukarkan petani bercucuk tanam di Alps. Kebanyakan ladang di Alps terletak di lembah atau di cerun yang mendapat cahaya matahari. Petani menggunakan kuda untuk membajak tanah di lereng curam kerana jentera moden tidak dapat digunakan. Petani menanam barli, oat, rai, dan gandum.





Kilang beroperasi di kebanyakan bandar dan di banyak kampung di pergunungan. Kawasan yang paling diindustrikan di Alps adalah di Austria dan keluaran kawasan Alps termasuk bahan kimia, kulit dan kasut, kayu dan keluaran kayu, jentera, kertas, dan tekstil. Kebanyakan kilang di Alps menggunakan kuasa hidroelektrik yang dijana oleh air terjun di kawasan ini. Stesen janakuasa di Alps membekalkan tenaga elektrik untuk bahagian-bahagian lain di Eropah. Pelombong mendapatkan bauksit (bijih aluminium) di Alps Perancis dan bijih besi di Alps Austria. Alps juga membekalkan batu binaan; arang perang bermutu rendah yang dikenali sebagai lignit dan garam.





Pelancongan memainkan peranan penting dalam ekonomi kawasan Alps. Tempat peranginan yang terkemuka di Alps termasuk Chamonix, Perancis; Berchtesgaden dan Garmisch-Partenkirchen, Jerman; St. Moritz dan Zermatt, Switzerland; dan Innsbruck dan Salzburg, Austria.





PERJALANAN di ALPS...lebih daripada 40 genting merentasi sebahagian atau keseluruhan Alps. Kebanyakan genting ini mempunyai lebuh raya yang baik. Genting Brenner, yang tingginya 1374 meter, menghubungkan Austria dengan Itali, dan merupakan genting yang paling banyak digunakan di Alps Timur. Di Genting Besar St. Bernard, di antara Itali dengan Switzerland, terdapat sebuah tempat penginapan yang terkenal, Great St. Bernard Hospice yang diusahakan oleh paderi hampir 1000 tahun lamanya. Anjing St. Bernard banyak membantu paderi menyelamatkan pengembara yang tersesat di pergunungan atau tertimbus dalam runtuhan salji. Genting-genting lain yang penting ialah Semmering di Austria; Simplon, di antara Itali dengan Switzerland; dan St. Gotthard, di Switzerland.





Terowong kereta api Frejus, terowong pertama dibina melalui Alps, dibuka pada tahun 1871, ia menghubungkan Perancis dengan Itali. Terowong Simplon, terowong kereta api yang terpanjang di Alps, dibuka pada tahun 1906. Panjangnya 19.8 kilometer antara Itali dengan Switzerland. Terowong jalan raya pertama melalui Alps ialah Terowong Besar St. Bernard yang dibuka untuk lalu lintas di antara Itali dengan Switzerland pada tahun 1964. Terowong jalan raya St. Gotthard, di Genting St. Gotthard di selatan Switzerland, adalah terowong lebuh raya yang terpanjang di dunia. Terowong ini yang panjangnya 16.3 kilometer siap dibina pada tahun 1980.





MENDAKI ALPS...penyair Itali, Petrarch mendaki puncak-puncak Alps pada tahun 1300-an, dan pelukis Itali, Leonardo da Vinci, mendakinya pada awal tahun 1500-an. Namun, tidak ramai orang yang cuba mendakinya sehingga tahun 1700-an, apabila ahli sains mula membuat kajian tentang haiwan, tumbuh-tumbuhan, dan bentuk muka buminya. Pada tahun 1786, Michel G. Paccard, doktor Perancis, dan pemandunya, Jacques Balmat, menjadi orang yang pertama sampai di puncak Mont Blanc. Mereka merakamkan pelbagai cerapan saintifik di sepanjang perjalanan mereka.





Banyak puncak gunung Alps didaki buat pertama kali pada pertengahan tahun 1800-an, apabila mendaki gunung menjadi popular sebagai sukan. Pada tahun 1855, kumpulan enam orang pendaki Inggeris Switzerland berjaya pertama kali mendaki Monte Rosa. Pada tahun 1865, pendaki sampai di puncak Matterhorn buat pertama kali. Kumpulan itu terdiri daripada empat orang pendaki Inggeris, dua orang pemandu Switzerland, dan seorang pemandu Perancis. Menjelang tahun 1900, tidak banyak lagi puncak Alps yang tidak didaki. Mendaki gunung di Alps menjadi semakin popular pada tahun 1900-an. Pemandu pendaki Alps menggunakan kelengkapan mendaki moden untuk membantu pendaki sampai di puncak tertinggi. Setiap tahun, kira-kira 2000 orang sampai di puncak Matterhorn.





BAGAIMANA ALPS TERBENTUK...ahli geologi percaya bahawa laut besar pernah meliputi kawasan Alps kini. Lebih 100 juta tahun yang lalu, jisim tanah di utara dan selatan laut tersebut mula bergerak rapat. Pergerakan ini memaksa dasar laut beransur-ansur terlipat dan terbentuk rabung dan lembah yang besar. Di sesetengah kawasan, batuan yang besar-besar tertolak atas satu sama lain. Proses semula jadi ini telah membentuk banjaran utama Alps kira-kira 15 juta tahun yang lalu.





Kebanyakan banjaran Alps terdiri daripada batu kapur yang membentuk dasar laut purba itu. Bahagian yang tertinggi di Alps tengah dan barat mengandungi batuan hablur. Ahli geologi percaya bahawa batuan ini, termasuk gneis, granit, dan syis, dahulunya terletak jauh di dasar laut, kemudian ditolak ke atas oleh daya yang membentuk Alps. Glasier-glasier besar memenuhi lembah-lembah Alps pada Zaman Ais Pleistosen yang bermula kira-kira 1 3/4 juta tahun lalu dan berakhir kira-kira 10 000 tahun lalu. Semasa meluncur ke bawah lereng bukit, glasier-glasier itu mengaut tanah dan batu. Akibatnya terbentuk lembah bercerun curam, amfiteater semula jadi yang besar, dan lain-lain bentuk muka bumi. Glasier-glasier itu membawa tanah dan batu yang terhimpun di gigi ais. Setelah ais cair, bahan itu membentuk empangan di lembah, yang berisi air. Kebanyakan tasik di Alps terbentuk dengan cara ini, termasuk Tasik Lucerne, Tasik Como, Tasik Constance, Tasik Geneva, dan Tasik Zurich. Kini, terdapat kira-kira 1300 glasier di Alps. Yang paling besar ialah Glasier Aletsch, di selatan Switzerland.





SEJARAH...manusia tinggal di Alps sejak beribu-ribu tahun dahulu. Menjelang tahun 500-an S.M., puak Celt menguasai banyak kawasan ini. Dari tahun 58 S.M. hingga 15 S.M., orang Rom purba telah menawan puak Celt Alps dan bahagian utama Eropah. Orang Rom membina jalan raya melalui genting-genting di Alps untuk menghubungkan Rom dengan provinsinya di utara. Tidak lama kemudian jalan raya ini menjadi laluan yang paling sibuk di Eropah hasil daripada perdagangan orang Rom dengan provinci utara.





Perjalanan melalui Alps menurun setelah Empayar Rom runtuh pada tahun 400-an M. Namun, pegawai kerajaan, saudagar, pemimpin agama, dan tentera masih menggunakan jalan orang Rom ini untuk merentasi gunung tersebut. Sepanjang abad itu, Alps menjadi beberapa empayar dan negara. Landasan kereta api yang pertama merentasi Alps dibina pada akhir tahun 1800-an. Pembaikan dalam pengangkutan membantu ke arah pertumbuhan pesat industri pelancongan di kawasan ini. Kini, orang ramai boleh merentasi Alps dalam masa kurang daripada sehari melalui jalan raya atau landasan kereta api yang terbaik.










































7 Langkah Bijak Berbelanja | iluvislam.com + discover the beauty of islam

7 Langkah Bijak Berbelanja | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Petua Menjadi Pelajar Cemerlang Menurut Al-Quran | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Petua Menjadi Pelajar Cemerlang Menurut Al-Quran | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kerana Rakan, Diri Terjebak Dengan Zina | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kerana Rakan, Diri Terjebak Dengan Zina | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kita Yang Makin Menyombong | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kita Yang Makin Menyombong | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Hebatnya Seorang Ibu | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Hebatnya Seorang Ibu | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Nilai Seorang Anak | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Nilai Seorang Anak | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kehebatan Perkataan 'Tolong' dan 'Terima Kasih'! | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kehebatan Perkataan 'Tolong' dan 'Terima Kasih'! | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Lawan Hawa Nafsumu! Tiada Jalan Pintas! | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Lawan Hawa Nafsumu! Tiada Jalan Pintas! | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Air Kosong Penawar Pelbagai Penyakit | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Air Kosong Penawar Pelbagai Penyakit | iluvislam.com + discover the beauty of islam

NOWSEEHEART - Damai Yang Hilang

Tips Lulus Temu Duga Sektor Swasta | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Tips Lulus Temu Duga Sektor Swasta | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Tuesday, October 19, 2010

Abdul Rahim Kajai




Abdul Rahim Kajai (1894-1943) ialah tokoh sasterawan dan 'Bapa Kewartawanan Melayu Moden'. Dia merupakan tokoh wartawan yang ingin memajukan nasib orang Melayu melalui penanya iaitu dari tahun 1930 hingga tahun 1943. Di dalam bidang sastera, dia juga dianggap sebagai 'Bapa Cerpenis Melayu' yang produktif. Abdul Rahim Kajai lahir pada tahun 1894 di Setapak, Kuala Lumpur dan meninggal dunia pada 5 Disember 1943 di Singapura.

Nama sebenarnya ialah Abdul Rahim bin Salim Kajai. Dia pernah menggunakan nama samaran seperti Pak Lacuk dan Wak Ketuk bagi ruangan pojoknya. Dia mendapat pendidikan awalnya di Sekolah Melayu Setapak pada tahun 1900 sehingga tamat darjah lima. Abdul Rahim Kajai berhajat untuk melanjutkan pelajarannya di Sekolah Inggeris, namun hasratnya tidak kesampaian. Justeru, dia sanggup belajar bahasa Inggeris sendiri demi ingin meluaskan pengetahuannya itu. Pada tahun 1906 dia dihantar ke Mekah selama 3 tahun untuk belajar agama dan bahasa Arab. Disana, dia mempelajari mata pelajaran seperti Usuluddin dan Fikah.

Pada tahun 1909, Abdul Rahim Kajai pulang ke Tanah Melayu dan mula bekerja sebagai penjilid, kemudiannya menjadi pengatur huruf Melayu di Pejabat Cap Kerajaan di Kuala Lumpur selama tiga setengah tahun. Di samping itu, dia terus mempelajari bahasa Inggeris dan pada tahun 1912 hingga tahun 1913, dia bekerja sebagai pengatur huruf Inggeris di syarikat Malaya Publishing House, Singapura. Setelah berhenti kerja di syarikat Malaya Publishing House, Abdul Rahim Kajai kembali ke Kuala Lumpur dan menjadi pelukis pel Malaatih di sebuah pejabat Jurutera Bangunan. Kemudian sebagai pelukis sementara dengan kerajaan iaitu di Jabatan Ukur untuk beberapa bulan sahaja.

Abdul Rahim Kajai mula meminati bidang kewartawanan tatkala berumur 26 tahun, iaitu pada tahun1920-an. Sumbangannya adalah dalam bentuk rencana berkenaan sosial, agama dan kadangkala berita, dan disiarkan dalam Utusan Melayu dan Sehubungan itu, dari tahun 1925 hingga tahun 1927, dia yang ketika itu tinggal di Makkah menguruskan perniagaan arwah ayahnya telah dilantik menjadi wakil wartawan di sana untuk akhbar Lembaga Melayu.Idaran Zaman yang diterbitkan di Pulau Pinang.

Pada 15 Mac 1930 setelah dia kembali ke tanah air, Abdul Rahim Kajai menjawat jawatan penolong pengarang bagi akhbar mingguan Saudara. Sebelum itu, dia pernah menjadi penulis bebas untuk akhbar tersebut. Pada 30 Ogos 1930 pula dia dilantik sebagai pengarang. Pada tahun 1930, bidang penulisannya kian berkembang sehingga menghasilkan Hikayat Dzul-Ruhain, sebuah novel saduran tiga jilid. Setelah berhenti daripada Saudara, Abdul Rahim Kajai menjadi pengarang akhbar Majlis yang mula diterbitkan pada 17 Disember 1931 di Kuala Lumpur. Setelah meninggalkan Majlis pada 31 Januari 1935, dia kemudiannya bekerja sebagai wartawan di (Kuala Lumpur), Warta MalayaWarta Ahad dan Warta Jenaka (Singapura). Pada 29 Mei 1939, dia bekerja pula dengan Utusan Melayu Press Ltd.

Abdul Rahim Kajai kembali ke Kuala Lumpur semasa Tanah Melayu ditawan Jepun. Pada bulan Mac 1942, dia telah menerbitkan akhbar Perubahan Baharu. Kemudian pada 1 Januari 1943, dia dilantik pula menjadi Ketua Pengarang Berita Malai yang diterbitkan oleh Malai Shimbun Sha di Singapura. Abdul Rahim Kajai adalah antara wartawan Melayu yang mula-mula menyuarakan beberapa perkara pokok tentang politik yang banyak menyokong orang Melayu dalam akhbar yang dikendalikannya. Misalnya, ketika dia menjadi pengarang Majlis, hasil tulisannya cuba untuk menunjukkan kemajuan dalam bidang politik dan ekonomi orang Melayu. Selain itu, ruangan pojok dalam akhbar yang dikendalikan, begitu digemari ramai hingga ia menjadi tradisi dalam penulisan akhbar pada masa kini.

Abdul Rahim Kajai juga dianggap sebagai seorang pendidik akhlak, pengibarat dan penasihat. Cerpen-cerpennya dikatakan berlandaskan kesusilaan Islam dan banyak menitikberatkan soal kesabaran, kesetiaan, kerajinan, amanah dan kepentingan pendidikan. Sepanjang pembabitan Abdul Rahim Kajai dalam bidang penulisan cerpen, dia telah menerbitkan kira-kira sebanyak 48 buah semuanya. Kebanyakan daripada cerpen ini disiarkan dalam Warta Ahad, Warta Malaya, Warta Jenaka, Utusan Zaman dan Kemudian, empat kumpulan cerpen persendiriannya diterbitkan iaitu Mastika.Pustaka Kajai (1949) sebanyak empat jilid; Banyak Udang Banyak Garam (1959); (1961) dan Lain Padang Lain BelalangSatira Kajai: Cerpen Pilihan A. Rahim Kajai (1985). Cerpennya juga ada dimuatkan dalam antologi cerpen seperti Rintisan: Antologi Cerita Pendek Sebelum Perang Dunia ke-2 (1964); Koleksi Cerpen-Cerpen Malaysia (1977), (1979); Cerita Seorang SenimanMenunggu Ratu Adil (1984); Angin dari Gunung (1988) dan Cerpen Malaysia Sebelum Perang Dunia ke-2 (1988).


Sumber: Ensiklopedia Dunia 1


Friday, October 15, 2010

Syukur ku sedar...

Syukur ku sedar.
mata ku pejam untuk ku tahan
tangis ku ingin berpanjangan
makin ku lawan makin ku ronta
tangisku luruh bercucuran
berkilau cahaya di ufuk pandangan
masihku nampak wajahmu yang ku rindu-rindukan
baru ku sedar kenapa tercipta kesepian
kenapa hidup harus berpasangan
kerana Tuhan mahu menyatakan
CintaNya kepada kita insan
makin ku lawan makin ku sedih
tangis ku tangis berlarutan
sandaran asmara hanyalah harapan
esok ku dambakan di sisi Mu
tak lagi ku angan
baru ku sedar kenapa tercipta kesepian
kenapa hidup harus berpasangan
kerana Tuhan mahu menyatakan cintaNya kepada kita insan
syukur ku sedar sebelum bercerai nyawa badan
sempatlah diri buat perhitungan
janganlah pulang dengan kekesalan
cintaNYA....

Wednesday, October 13, 2010

Bosson you one in a million

Maher Zain - Open Your Eye with Lyrics

Faizal tahir + Folk Homes

Tik Tok

Sesi Muhasabah

Satu Cinta

Muhasabah Cinta

Maher Zain - The Chosen One | ماهر زين - المختار

Rednex Hold Me For A While lyrics

Cari Blog di sini

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...