Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Friday, February 25, 2011

"Projek Rahsia"



Dari semalam asyu dok berkira-kira sama ada nak ambik risiko ni atau tidak.. sempat juga lah dok mundar mandir jalan ulang alik dari dalam bilik ke ruang tamu...pastu dari ruang tamu ke dalam bilik berulang-ulang kali. macam orang tak betul pun ada. sampaikan housemate asyu sorang tu yang tengah dok kusyuk nonton citer saka jentayu sambil mulut ternganga... menegur asyu..  "syu ko kenapa? ain tengok dari tadi dok jalan ulang-alik bilik ke ruang tamu...naik migrain ain tengoklah...kenapa? ada masalah besar ke? kalau ada share lah...mana tahu kalau ain boleh tolong ain tolong.." 


Selepas ditegur oleh ain, asyu terus duduk bersila atas sofa sambil menongkat dagu dengan kedua belah tangan. asyu tengok muka ain, sambil buat muka takde perasaan hehhee... nak citer ke tanak citer ni eh....hati asyu mula lah dok monolog sorang-sorang. kang kalau citer sekarang kang...dah tak surprise lah pulak bila projek tu dah berjaya nanti. dan kalau projek tu tak berjaya seperti yang asyu harapkan nanti...maka biarlah projek ni menjadi rahsia peribadi, sekurang-kurangnya asyu dah ada pengalaman melaksanakan projek tu dan projek tu pun nanti takde lah akan gagal terus cuma akan mengambil masa lambat sikit lah untuk berjaya. kesudahannya asyu cuma cakap "takde papee lah ain...cuma kaki ni je gatal nak exercise malam-malam ni tak reti nak dok diam diam" itu je alasan yang sempat terlintas dalam kepala asyu time tu.. ain mencebik sambil berkata "hurmm ye sangat la tu...tanak share sudah..." sambil menyanyikan bait lagu "gemuruh jiwa! semangat membara...dari puncak ingin ke angkasa...bla bla bla..." asyu berangkat ke paip air untuk ambik wudhuk nak solat............................semoga Allah bagi petunjuk.


Pagi ni asyu benar benar nekad nak sahut cabaran tu.  risiko tetap ada, tapi mesti cuba mesti berani. kalau tak cuba asyu tak tahu potensi dan kemampuan asyu. bagun tidur pagi tadi seperti ada jeritan suara dalaman yang kuat dari hati asyu menyuruh asyu sahut cabaran itu. "aku mesti daftar pagi ni jugak! aku mesti cuba buat projek tu sampai menjadi! kalau tak buat sekarang bila lagi aku nak buat! takkan nak tunggu esok lusa tulat tubing...atau dah bongkok esok baru nak pikir untuk bekalan hari tua....oh tidak...masa tu aku dah terlambat! masa tu orang sume dah sampai ke planet pluto tp aku baru nak merangkak naik kebulan pakai tali. itu pun belum tentu tali tu kukuh. silap-silap aku jatuh tergolek kebawah. waktu tu kalau dah jatuh tergolek ke bawah lukanya susah nak sembuh sebab dah tua kan kan? kalau aku buat sekarang, sekurang-kurangnya kalau aku jatuh tergolek pun....tenaga aku masih kuat dan sihat dan kalau cedera pun senang sikit nak sembuh dan masa untuk aku mencuba lagi tetap masih ada...betul tak? yang penting kalau buat sekarang tapi gagal...aku boleh cuba buat lagi...cuba lagi...cuba lagi sampai berjaya...!! 


Haa..dan sekarang asyu dah pun daftar masuk program tu...so, tak sabar nak tunggu april nanti! segalanya akan bermula april nanti...dari situ asyu akan melangkah setapak, dua tapak, tiga tapak, dan akhirnya bertapak tapak lagi. semoga ilmu yang bakal dikutip nanti dapat membantu asyu melaksanakan "PROJEK RAHSIA" asyu tu. sebenarnya bukan senang nak buat keputusan ni sebab ni projek personal. seandainya asyu berjaya nanti...ini akan menjadi hadiah yang paling istimewa untuk asyu..untuk ayahanda dan bonda asyu jugak!


Dalam masa terdekat sebelum bulan april, apa yang perlu asyu buat ialah cari maklumat yang berkaitan dengan projek rahsia tu sebanyak mungkin....InsyaAllah. Keputusan telah dibuat, tinggal lagi usaha + doa + tawakal dan yakin Allah akan memakbulkan seandainya kita ikhlas melakukan kerana mengharapkan redha-Nya.





No comments:

Cari Blog di sini

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...