Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Sunday, February 5, 2012

Petua simpan sayur


Hi u all semua yang rajin memasak. hari ni saya nak bagi sedikit petua iaitu petua untuk menyimpan sayuran yang berdaun supaya tahan lama apabila disimpan dalam peti sejuk.


Tip di dapur walaupun buat masa sekarang saya jarang masuk dapur... hikhik :)
cekidaut!!

1. boleh guna plastik menyimpan makanan untuk memastikan sayur menjadi segar lebih lama. plastik menyimpan makanan ini seperti pembungkus sandwich atau kuih-kuih.

2. pastikan sayur dalam keadaan kering sebelum disimpan. pastikan sayur dalam keadaan kering kerana air yang berlebihan boleh membuat sayur-sayuran menjadi busuk.

3. rendam dua helai kertas kosong berwarna putih di dalam air selama dua atau tiga minit. kemudian bungkus sayur-sayuran itu dengan kertas tersebut sehingga tidak kelihatan daunnya. masukkan atau balutkan pula dengan plastik yang lembap supaya kesegaran sayur akan bertahan.

4. hiris sayur-sayuran itu terlebih dahulu dan masukkan dalam beg plastik. kemudian simpan ia didalam peti sejuk. cara ini akan membuat sayur-sayuran itu segar selama seminggu.

5. bagi sayur-sayuran seperti timun, lobak merah dan kobis, potong bahagian atas sayur-sayuran tersebut. sapukan sedikit garam dan minyak kelapa. kemudian simpan di dalam peti sejuk. pastinya sayur-sayuran ini akan kekal segar dan tidak cepat rosak.

No comments:

Cari Blog di sini

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...