Apa2 aje dalam page ini

I Follow...

Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Sabtu, 13 Jun 2015

7 Sunnah Nabi...

Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Kerana, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. Mati bukanlah cerita dalam akhir hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.
.
Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:
.
Pertama,
tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.
.
Kedua,
membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.
.
Ketiga,
jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.
.
Keempat,
jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.
.
Kelima,
jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.
.
Keenam,
jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".
.
Ketujuh,
amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.
.
Pinjam 1 minit, baca ayat ni ..
"Hasbi Rabbi Jalallah..
Maafi Qalbi Ghairullah..
Nur Muhammad Salallah..
Laa ilaa ha ilallah 3x
Muhammadur Rasullullah"

I love u all...

Orang kita kata vs Orang Islam kata...

Orang kita kata
kalau dah ada rezeki baru kahwin,
tapi orang Islam kata
nak tambah rezeki kena kahwin.
.
Orang kita kata
nak senang kena banyak
simpan duit,
tapi orang Islam kata
nak senang kena banyak
keluarkan duit atau sedekah.
.
Orang kita kata
dah kaya
baru bantu orang miskin,
tapi orang Islam kata
kalau nak kaya
bantu orang miskin.
.
Orang kita kata
makan sampai kenyang,
tapi orang Islam kata
berhenti sebelum kenyang.
.
Orang kita kata
sakit itu bala,
tapi orang Islam kata
sakit itu penghapus dosa.
.
Inilah keindahan Islam
yang sentiasa positif,
yang bersandarkan
keyakinan tinggi kepada Allah.
.
Allah Maha Mengetahui.
.

Jumaat, 12 Jun 2015

7 Perkara Yang Kita Boleh Pelajari Dari Richard Branson

“Think Big!”
“Berfikiran Luas.”
“Be a Great Inspirational Leader.”
“Menjadi Pemimpin Yang Boleh Menjadi Inspirasi.”
“Giving back to others.”
“Memberi semula kepada orang yang memerlukan.”
“Screw it. Let’s do it.”
“Bertindak. Buat jer!”
.
.

Khamis, 11 Jun 2015

Saling ingat mengingati

Jangan pandang rendah akan insan lain, 
Siapalah kita untuk mengadili manusia lain 
Sedangkan diri kita sendiri pun belum tentu syurga atau neraka huhuu...
Ingatan untuk diri sendiri juga agar terhindar dari sikap sombong dan lupa diri....
.
Get ready untuk Asar.
.
I perati je u dari jauh.
Moga Allah bagi yang baik-baik sajee.
I love u all...



Kenapa hati tak tenang?

Kenapa la hati ni tak tenang?

Macam mana hati nak tenang,
@ kalau solat pun kurang
@ buat tahajjud pun jarang
@ bila sedih kau cari kawan, bukan cari TUHAN.
@ bila ada masalah muzik dan lagu jadi hiburan, Al-Quran mana nak layan.
@ dibibir pula rajin mengumpat, taubatnya tidak.
@ bila ada masalah, laman sosial jadi tempat luahan, tikar sejadah taknak pandang...

Jadi, jangan di tanya kenapa hati tak tenang, kalau hidup pun jarang ingat TUHAN..
.
.

Cari Blog di sini

Memuatkan ...

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...