Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Saturday, May 23, 2015

8 Perkara JANGAN lakukan untuk MURAH REZEKI

1. Jangan kejar harta kebendaan tetapi kejar rezeki yang diberkati. Harta kebendaan mungkin memuaskan diri, tetapi rezeki yang berkat akan memuaskan rohani.

2. Jangan terlalu ghairah ingin menjadi insan yang berjaya hingga lupakan hukum hakam agama.

3. Jangan berhenti mencari ilmu. Perkataan ilmu disebut seratus kali didalam Al-Quran. Itulah rahsia murah rezeki yang hakiki!

4. Jangan bersikap tamak kerana ada bahagian rezeki kita yang punya, tetapi ada bahagian rezeki orang lain punya, kesemuanya telah ditentukan.

5. Jangan membazir. Maksudnya disini bukan sahaja bazir wang, tetapi jangan membazir masa juga.

6. Jangan lupa bersyukur dengan setiap pemberian-Nya walau sekecil mana.

7. Jangan suka cari kesalahan orang lain. Kalau itu yang kita cari, memang kesalahanlah yang kita akan jumpa. Cari salah silap diri dulu untuk diperbaiki.

8. Jangan mudah bergaduh sesama suami isteri. Nanti mudah sangat pintu rezeki tertutup. 

No comments:

Cari Blog di sini

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...