Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Saturday, May 29, 2010

Khasiat rempah ratus dan ramuan lain dalam masakan Utara India

Kunyit
Kajian perubatan menunjukkan bahan ini mampu merawat barah pankreas, barah sel tulang (multiple myeloma) dan melawan jangkitan seksual cylamydia. Khasiatnya juga berupaya membantu mengatasi masalah penurunan mental dan melambatkan kesan penyakit pengurangan sistem saraf seperti Alzheimer.

Buah Pelaga
Juga dikenali sebagai 'permaisuri rempah ratus' kerana antara rempah paling eksotik di dunia dan mahal harganya. Buah pelaga muda digunakan untuk perubatan, wangian dan kosmetik.

Bunga Cengkih
Baunya yang wangi bukan sahaja sebagai pengawet makanan, tetapi untuk mengubati sakit gigi, melegakan kahak dan menyembuhkan penyakit.

Jintan Manis
Boleh digunakan untuk penyakit asma dan melegakan kesakitan dalam badan. Ia turut membantu melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu dan membuang gas dalam usus. Boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu di sekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata.

Kulit Kayu Manis
Digunakan untuk mengelak makanan daripada mudah basi. Khasiatnya yang lain ialah mengurangkan berat badan berlebihan, sakit gigi dan tekanan darah tinggi. Kajian turut mendapati ia membantu memberi ketenangan jiwa, mengatasi masalah keguguran rambut dan cirit-birit.

Bawang Putih
Elok untuk memanaskan badan dan membantu seseorang yang menghadapi tekanan, rasa cemas dan kesedihan.

Dadih
Mambantu menggalakkan pertumbuhan bakteria dalam usus, menjadikan usus lebih sihat dan boleh mengelakkan masalah sembelit. Mengandungi lebih banyak kalsium, vitamin A di samping kaya dengan zat besi, fosforus dan kalium.

Cari Blog di sini

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...