I Follow...

Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Sabtu, 30 Julai 2016

Cinta terakhir

Mungkin kan terputus di tengah jalan
Mungkin kan terlerai tanpa ikatan
Usah ragu dengan takdir.

Mungkin kita kan berbeza haluan
Berakhirnya cerita percintaan
Segalanya ketentuan Tuhan.

Sabtu, 13 Jun 2015

7 Sunnah Nabi...

Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Kerana, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. Mati bukanlah cerita dalam akhir hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.
.
Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:
.
Pertama,
tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.
.
Kedua,
membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.
.
Ketiga,
jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.
.
Keempat,
jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.
.
Kelima,
jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.
.
Keenam,
jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".
.
Ketujuh,
amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.
.
Pinjam 1 minit, baca ayat ni ..
"Hasbi Rabbi Jalallah..
Maafi Qalbi Ghairullah..
Nur Muhammad Salallah..
Laa ilaa ha ilallah 3x
Muhammadur Rasullullah"

I love u all...

Orang kita kata vs Orang Islam kata...

Orang kita kata
kalau dah ada rezeki baru kahwin,
tapi orang Islam kata
nak tambah rezeki kena kahwin.
.
Orang kita kata
nak senang kena banyak
simpan duit,
tapi orang Islam kata
nak senang kena banyak
keluarkan duit atau sedekah.
.
Orang kita kata
dah kaya
baru bantu orang miskin,
tapi orang Islam kata
kalau nak kaya
bantu orang miskin.
.
Orang kita kata
makan sampai kenyang,
tapi orang Islam kata
berhenti sebelum kenyang.
.
Orang kita kata
sakit itu bala,
tapi orang Islam kata
sakit itu penghapus dosa.
.
Inilah keindahan Islam
yang sentiasa positif,
yang bersandarkan
keyakinan tinggi kepada Allah.
.
Allah Maha Mengetahui.
.

Jumaat, 12 Jun 2015

7 Perkara Yang Kita Boleh Pelajari Dari Richard Branson

“Think Big!”
“Berfikiran Luas.”
“Be a Great Inspirational Leader.”
“Menjadi Pemimpin Yang Boleh Menjadi Inspirasi.”
“Giving back to others.”
“Memberi semula kepada orang yang memerlukan.”
“Screw it. Let’s do it.”
“Bertindak. Buat jer!”
.
.

Khamis, 11 Jun 2015

Saling ingat mengingati

Jangan pandang rendah akan insan lain, 
Siapalah kita untuk mengadili manusia lain 
Sedangkan diri kita sendiri pun belum tentu syurga atau neraka huhuu...
Ingatan untuk diri sendiri juga agar terhindar dari sikap sombong dan lupa diri....
.
Get ready untuk Asar.
.
I perati je u dari jauh.
Moga Allah bagi yang baik-baik sajee.
I love u all...



Kenapa hati tak tenang?

Kenapa la hati ni tak tenang?

Macam mana hati nak tenang,
@ kalau solat pun kurang
@ buat tahajjud pun jarang
@ bila sedih kau cari kawan, bukan cari TUHAN.
@ bila ada masalah muzik dan lagu jadi hiburan, Al-Quran mana nak layan.
@ dibibir pula rajin mengumpat, taubatnya tidak.
@ bila ada masalah, laman sosial jadi tempat luahan, tikar sejadah taknak pandang...

Jadi, jangan di tanya kenapa hati tak tenang, kalau hidup pun jarang ingat TUHAN..
.
.

Ayat penyembuh sakit

Bacalah dengan nama Allah yang maha penyembuh...


Pesan seorang Murabbi

"Bila kita selalu sakit, maka rajinlah berpuasa. 
Bila kita berwajah gelap, rajinkanlah diri untuk berqiamulai (tahajjud). 
Bila kita punya hati yang sempit, maka banyakkan lah membaca Al-Quran. 
Bila kita terlalu susah untuk bahagia, solatlah tepat pada waktunya. 
Bila emosi kita sering terganggu, rajinkan berwudhuk dan beristughfar. 
Bila hati dan jiwa kita gelisah, banyakkan berdoa dan beriadah. 
Bila kita dalam keadaan stress atau tertekan, seringlah membaca 'La haula wala quwwata illa billah'. 
Dan apabila kita merasa rezeki kita teramat sempit, maka perbanyakkanlah bersedekah.."

#SharingIsCaringIsLoving 

Rabu, 10 Jun 2015

Erti Syukur...

Syukuri yang sedikit Allah akan memberi yang banyak.
Buat dahulu yang termampu, Allah akan bantu untuk membuat yang tidak termampu...

Renungan...

🌴🌻🌾 Bismillah... Assalam 🌿🌻🍃
.
Buat Semua Sahabatku;
.
Ketika kita menanam padi, rumput ikut tumbuh.
.
Tapi saat kita menanam rumput,tidak pernah tumbuh padi.
.
Dalam melakukan kebaikan terkadang hal yang buruk turut menyertai.
.
Namun saat melakukan keburukan, tidak ada kebaikan bersamanya.
.
Jangan pernah bosan untuk berbuat baik meskipun tidak sempurna di mata manusia, asalkan dilakukan dengan ikhlas keranaNYA, sungguh itu akan terlihat lebih sempurna pada pandangan Allah...
.
.
Doa untuk kawan kawan ku.
.
1. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang sakit, sembuhkan lah dia.
.
2. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang bermasalah, beri lah jalan keluar untuk dia.
.
3. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang kesempitan wang, kau murahkan lah rezekinya.
.
4. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang bermasam muka diantara satu sama lain, damaikan lah mereka.
.
5. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang sesat duniawi, kurniakan Nur kepada dia.
.
6. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku lalai, kurniakan lah Hidayah Mu kepada dia.
.
7. Ya Allah jika di saat ini ada kawan ku yang bersedih hati, kembalikan lah kecerian diwajahnya.
.
8. Ya Allah jika disaat ini ada kawan ku yang berada dipersimpangan jalan yang  berliku, tunjukkan lah jalan yang diredhai oleh Mu.
.
Aamiin Aamiin Ya Rabbal Alamin.
.
.

Sabtu, 6 Jun 2015

Masuk Syurga PERCUMA, masuk Neraka kena BAYAR??

Bismillah...
.
Seorang bapa berkata kepada anaknya, "Tahukah kamu bahawa nak masuk syurga ini percuma dan kalau nak masuk neraka kena bayar? "
.
Jawab anaknya, "Macamana masuk neraka kena bayar?"
.
Jawab bapanya, 

✅ Bukankah nak berjudi kena bayar?
✅ Bukankah nak minum arak kena bayar?
✅ Bukankah nak merokok kena bayar?
✅ Bukankah masuk pub kena bayar?
✅ Bukankah berjalan-jalan ke tempat maksiat kena bayar?
.
Wahai anakku! Ketahuilah bahawa masuk syurga itu percuma. Allah SWT telah memberimu modal yang sangat banyak.

✅ Jika nak solat, kita tak perlu bayar
✅ Jika nak puasa, kita tak perlu bayar
✅ Jika beristighfar, kita tak perlu bayar
✅ Jika berzikir, kita tak perlu bayar

Bukankah mahu ke syurga ini mudah dan percuma.

*Sharing is caring is loving :)

Rabu, 3 Jun 2015

JuicePresso Longevity Booster

Tak lama lagi kita dah nak sambut bulan Ramadhan.
Macam biasa, bulan Ramadhan nanti akan wujudlah macam-macam resepi yang kengkadang kita tak terfikir pun. Betul tak?

Haa sempena nak sambut bulan Ramadhan ni Sue nak share satu resepi jus sedap lagi segar terhasil daripada buah-buahan segar untuk santapan semua.

Cuba jangan tak cuba tau...pasti sedap!
Rugi tak cuba. Jimat sikit belanja untuk beli jus kan.

Dengan JuicePresso Coway semuanya mudah. Semudah dihujung jari je kan...

Selasa, 26 Mei 2015

Elakkan Riak

Saling ingat mengingati antara satu sama lain.
Sharing is caring
Caring is loving
I love u all becouse of Allah :)

Isnin, 25 Mei 2015

Mulakan pagi dengan doa

Mari mulakan hari kita dengan berdoa.
Semoga di permudahkan segala urusan, sama ada urusan dunia mahupun urusan akhirat...aamin.

Ahad, 24 Mei 2015

Suara Kecil vs Suara Hati

Asalamualaikum.. 😊😊
.
Selamat Berhujung Minggu rakan2 semua 🌾🌾
.
🌜Tahukah Anda Dalam Diri kita Ada dua suara ..satu suara kecil atau dipanggil the small little voice satu lagi suara hati (suara positif)
.
HATI HATI...😳
.
KENAPA RAMAI ORANG GAGAL ?
.
🌜sebab mereka biarkan suara kecil itu bermaharaja lela dan mereka selalu dengar suara kecil itu dan mereka menutup suara hati mereka..
.
😇Apa suara kecil tu?
.
🌜satu suara yg berkata Negatif terhadap diri dan usaha anda..
.
🙅tak payah la buat ,susah ni
🙅tak payah amik tahu la, kau bukan boleh berjaya.
🙅tak payah la ikot dia orang ..dia orang x pe la dia orang pandai.
🙅tak payah la usaha buat penat je .. tunggu je.
🙅ishh nk cerita kat org tu?? x yah la confirm dia tak nak tu..
🙅ishh nk ajak org tu?? kalau dia tak nak?? malu la kau..
🙅biar betul kau nk cakap kat dia.. nanti dia marah nanti hah mcm mana??..
.
👆👆👆👆👆 ini antara suara kecil yg bermain di kalangan kita..
.
😊untuk berjaya anda perlu meminimumkan penguasaan suara kecil ini..dengan mendengar suara hati dan sediakan jawapan..
.
🙋Mereka Boleh Aku pon boleh
🙋Ini cabaran aku mesti lakukan
🙋tak cuba tak tahu.. cuba dulu baru tahu..
🙋orang tak nk biasa la ..janji aku cuba... they say no i say next ..so what? hehe
🙋Aku mesti lakukan demi matlamat aku..
.
👆👆👆👆👆 semakin byk jawapan yg anda sediakan untuk melawan suara kecil itu.. semakin positif minda anda dan semakin laju pergerakan anda.. anda akan lebih gembira bersama dengan diri yg positif 👍👍👍😀😀😀😀🎉🎉🎉🎉🎉
.
.

Cari Blog di sini

Memuatkan ...

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...