Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Thursday, August 25, 2011

...segalanya dengan izin Allah S.W.T...

sampai dirumah mak ayah saya lihat begitu ramai tetamu dan saudara-mara yang datang kerumah. saya melihat sekeliling. ada yang sedang membaca surah yasin beramai-ramai, ada dikalangan kaum kerabat saya yang membaca surah yasin sambil menahan sendu. menangis? saya kehairanan. ditengah-tengah ruang tamu rumah itu kelihatan terbujur kaku satu jenazah. jenazah siapa? saya semakin kehairanan apabila melihat wajah mak saya yang begitu sedih dan pilu, tetapi tergambar ketabahan diwajah itu. saya lihat adik bongsu perempuan saya memeluk mak saya sambil menangis. saya semakin hairan. saya mendekati  mereka dan bertanya kepada mak dan adik kenapa mereka menangis, kenapa semua orang bersedih, kenapa saudara mara menangis dan jenazah siapa yang ditutupi dengan kain batik itu... tetapi tiada respon daripada mak dan adik saya, seolah-olah mereka tidak mendengar saya dan tidak mempedulikan kewujudan saya dirumah itu. saya menjadi bertambah sedih melihat kesedihan mak dan adik saya.

*
kemudian saya mencari-cari dimanakah abah saya, abang saya dan adik lelaki saya. saya melihat abah sedang bercakap dengan imam dengan wajah yang sugul. abang dan adik lelaki saya bersama beberapa saudara mara pula sedang menguruskan sesuatu. kelihatannya mereka sedang menyiapkan kelengkapan untuk memandikan jenazah. ada kapur barus dan bahan-bahan lain disitu.

*
saya semakin gelisah. saya cari abah saya semula. kemudian saya tanya abah, jenazah siapa ditengah-tengah ruang rumah kita? reaksi abah juga sama seperti reaksi ibu dan adik...diam dan tidak menghiraukan saya. disaat itu saya merasa sedih dan terasing tiba-tiba seolah-olah saya tidak diperlukan dan tidak wujud didepan mata mereka.

*
dengan hati yang pilu saya kembali mencari ibu dan adik perempuan saya yang tadinya sedang membacakan surah yasin untuk jenazah si mati. saya sangat sedih. terasa asing dirumah mak ayah saya sendiri kerana tidak diendahkan oleh mereka.

*
kemudian jenazah dibawa ke ruang mandi. disebalik tirai saya lihat mak saya sedang memandikan jenazah seorang perempuan. tetapi saya tidak dapat melihat wajah jenazah itu kerana ia membelakangkan saya. sesekali saya lihat mak saya menyeka air mata yang menitis kepipi dengan lengan baju. saya turut sama menangis melihat keadaan dan kesedihan mak. kemudian, kerana tidak sanggup melihat air mata mak yang tidak putus-putus menitis kepipi saya terus tinggalkan mak disamping jenazah yang sedang dimandikannya.

*
saya lihat abah duduk bersama abang dan adik saya serta beberapa saudara-mara yang lain. abah tunduk kesedihan. saya menghampiri abah, saya bertanya lagi, jenazah siapa yang mak sedang mandikan itu? abah tetap tunduk tidak menoleh sedikit pun kearah saya. saya sedih yang teramat.

*
tidak lama kemudian mak datang kepada abah dan memberitahu abah yang jenazah sudah siap untuk dikapankan. abah dan adik beradik saya yang lain terus bangun menuju kearah jenazah untuk tatapan terakhir. saya membontoti abah dari belakang. apabila abah melutut disamping jenazah, saya tiba-tiba kaget. saya terkejut kerana jenazah tersebut betul-betul mirip saya. saya menangis dan keliru. saya menangis dan terus menangis. siapa jenazah itu sebenarnya? sepanjang hayat saya mak tak pernah beritahu yang saya ada kembar seiras. atau adakah jenazah itu adalah saya? saya ni dah mati ke? saya bertanya kepada diri saya sendiri. dalam suasana sedih itu saya melihat abah dan mak mengucup dahi dan pipi jenazah itu lama. kemudian saya terdengar mak membisikan sesuatu ke telinga jenazah itu. kata mak "mak halalkan setiap titisan air susu mak yang mak bagi minum pada kakak, dan mak halalkan semuanya, mak ampunkan semua kesalahan kakak sejak dari hari pertama kakak dilahirkan kedunia ini sampailah kakak menghembuskan nafas terakhir. mak redha dengan pemergian kakak mengadap Ilahi. mak akan sentiasa doakan kesejahteraan kakak disana." mendengar kata-kata mak saya terus menangis terisak-isak. teramat pilu. maka tahulah saya jasad yang terbujur kaku itu adalah jasad saya sendiri. saya terus menangis dan menangis kerana tidak sanggup melihat kesedihan mak dan abah.

*
dari halaman rumah saya melihat jenazah saya diusung kekubur. saya menangis dan terus  menangis. saya tahu sekejap lagi tiada siapa yang akan dapat menemani saya. saya ketakutan. saya menggigil. saya memanggil mak dan abah saya, tetapi mereka tidak mendengar suara panggilan saya. mereka terus berjalan mengiringi jenazah saya kekuburan...sedangkan saya terus menangis keseorangan dihalaman itu.

*
di liang lahat, kain yang menutupi wajah saya dibukakan sedikit. abah saya membetulkan kedudukan posisi saya diliang itu sambil menahan tangis. saya tahu abah sedih dan cuba sedaya upaya untuk tidak menangis. saya lihat mak saya ditepi kuburan menyeka air mata yang jatuh kepipi dengan lengan baju. abang, adik beradik saya juga begitu. mereka menangisi. saya semakin ketakutan apabila tanah mula ditimbus kedalam lubang kubur....saya menangis dan merayu supaya mereka tidak meninggalkan saya keseorangan disitu. saya panggil abah, saya panggil mak saya supaya mereka keluarkan saya dari liang lahat itu...tetapi mereka semakin menjauh...sambil menangis saya meronta-ronta minta mak ayah jangan tinggalkan saya keseorangan....saya menangis dan terus menangis....................tiba-tiba saya seperti tersedar. dalam termanggu dan kebingungan saya seolah-olah merasa seperti berada didunia yang berbeza. saya meraba-raba muka saya, basah. ada air mata, saya menangis? dimana saya ketika ini? baru sekejap tadi saya mengalami sesuatu yang menakutkan apabila ditinggalkan keseorangan di liang lahat.......sekarang kenapa tiba-tiba?....dimanakah saya sekarang? mana mak, abah dan adik beradik saya? ....dan.....beberapa saat kemudiannya barulah fikiran saya kembali waras. baru saya sedar...rupa-rupanya saya bermimpi. saya pegang pipi saya, basah...dan saya betul-betul menangis seperti didalam mimpi...

*
rasa insaf dan takut menguasai jasad. saya bangun mengambil wudhuk dan terus solat taubat, tahajjud dan solat hajat. kemudian sambung mengaji quran sambil menangis terisak-isak (hati terasa sayu, sedih dan takut kepada Allah ketika ini. takut andainya amal ibadat tidak diterima dan dosa tidak diampunkan. saya rasa takut sangat-sangat sampai tak dapat menahan air mata) sebelum makan sahur dan solat subuh.

*
masuk keje pada paginya dengan muka yang sembab kerana menangis sampai menimbulkan pertanyaaan dikalangan rakan-rakan opis. saya diam saja, takut mengingati mimpi semalam. tentu ada hikmahnya mimpi semalam....pasti untuk diri saya sendiri. saya berjanji pada diri sendiri untuk terus berusaha menjadi hamba Allah yang lebih baik.....lebih baik...dan seterusnya lebih baik....





2 comments:

Nick Hariz said...

kak, jangan wat ore sedih gitu :'(

koho sedih doh nih...

Diary Ilham Bonda said...

long, anggap saja mimpi itu sebagai teguran daripada Allah swt...:)kita manusia lemah, byk dosa...selalulah berdoa semoga Allah ampunkan dosa2 kita.

Cari Blog di sini

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...