Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Tuesday, March 27, 2012

5 Petua dapur

1. Kentang - supaya kentang cepat masak, rendamkan dahulu kentang bersama air bercampur garam selama 15 minit sebelum dibakar. Air rebusan kentang tadi juga boleh digunakan untuk membersihkan cermin kereta. Jangan simpan kentang bersama bawang kerana kentang akan cepat reput.


2. Peti sejuk - untuk mencegah ais membeku dalam peti sejuk, gosokkan garam halus di dalam permukaan peti sejuk. 


3. Bawang putih - kulit bawang putih akan tertanggal dengan mudah jika dipanaskan sedikit sebelum dikupas kulitnya. rendam didalam air suam pun boleh.


4. Kacang hijau - untuk mengekalkan kesegaran kacang hijau, simpan kacang tersebut di dalam bekas beg politena sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk.


5. Bawang merah - untuk mengelakkan mata berair ketika mengupas bawang, potong bawang kepada dua bahagian, kemudian rendamkan dalam air selama 15 minit sebelum dipotong.













No comments:

Cari Blog di sini

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...