Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Friday, August 5, 2011

Nyanyuknye saya...

Alangkah nyanyuknya saya...
pagi-pagi dah nyanyuk...
ini kisah tragis kejadian di pagi hari pada hari poser ke-2 selasa lepas.
kenapa tragis? tapi tragis ke? banyak mana tragisnye? ewah banyak pulak soklan.
barangkali agak tragis dan melankolik la kot...
cewah melankolik bagai, macam lagu melankolia la pulak.

tahu tak...nyanyuk sungguh saya pada pagi itu.
kepala rasa kosong, macam hilang ingatan pun ada...
rasa nak nangis pun ada...tapi saya kontrol air mata, takmo kasi kuar sebab ada orang-orang disitu.
kalo dorang nampak saya nanes nanti saya malu...padahal nanes jugak. cengeng.

pagi itu, seperti hari-hari biasa saya menuruni anak tangga satu persatu demi satu perjuangan mencari rezeki. *sempat lagi saya usha-usha makcik jelita bila sampai dilaman depan rumahnya. konon nak cakap selamat pagi ke..selamat berpuasa ke..tapi bayang makcik jelita tidak ketahuan kelihatan. sudahnya saya teruskan mengatur langkah kaki kebawah.

bila sampai bawah saya menghalakan langkah kaki ketempat parking kete dibahagian depan bangunan yang saya biasa paking di area situ. 
cari punya cari...punyalah cari...sehinggalah saya kepenatan, kecuakan dan kekeliruan, namun tiadalah kereta saya dijumpai disitu...
hati saya mula berdebar-debar, resah. mata terasa panas...tubir mata sedikit demi sedikit digenangi air hangat mata....

mana perginya kereta saya? hilang ke? sape kidnap? hati bermonoloq.
saya termanggu disitu...kebingungan...
kemudian saya duduk disatu bangku yang memang tersedia ada disitu sambil menundukkan kepala, sambil mengutip serta mencantumkan semula memori-memori kejadian pada petang kemarinnya dan sebagai helah untuk menyembunyikan air mata saya dari dilihat oleh orang-orang yang lalu lalang disitu.

lima belas minit berlalu...
saya masih dengan kedudukan dan posisi begitu...
namun cas sinap dan memori-memori peristiwa petang kemarinnya telah berjaya saya cantumkan dan raih semula diingatan saya sedikit demi sedikit...
beberapa minit kemudian...
saya mula teringat tentang petang senin kemarinnya itu masa saya terkial2 cari ruang paking.....
dan....
"laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!
caner aku boleh lupa pulak ni...adoyyai...sia-sia jek aku nanes. buat malu jek orang tengok. buat nebes jek...sib baik aku tadak penyakit jantung ke darah tinggi ke...kalau tak..." sambil tepuk dahi sambil membebel sorang-sorang...ngeee....dan sambil bangun berjalan kearah itu...arah yang sepatutnya nun jauh dihujung sana.

saya mula teringat, alkisah petang isnin kemarinnya itu masa saya tercari-cari ruang paking namun tiada kelihatan walopun sesudah 3 kali tawaf...saya juga hairan kerana disana sini kelihatan terlalu ramai orang. mana datang sume orang2 itu menjadi tanda tanya difikiran saya kerana terlebih ramai daripada biasa. ada kematian penghuni kah??? sempat juga saya bertanyakan salah sorang makcik dalam kelompok yang ramai-ramai itu tetapi saya tidak faham apa yang makcik itu perkatakan sebab dia cakap bahasa J.A.W.A. sambil berlalu pergi menjauh dari saya... dalam kepenatan dan sedikit jengkel kerana makcik itu tidak menggunakan bahasa M.E.L.A.Y.U yang senang untuk saya fahami makanya saya mengambil keputusan untuk tidak bertanya lagi dan kemudian 'melandingkan' kereta saya berdekatan dengan masjid nun jauh dihujung bangunan sana. selang 3 bangunan. jauh dari hari2 biasa yang mana saya paking betul2 didepan blok rumah saya. hurm...bahasa jowo, muke saya ni ada iras-iras muke orang jowo ko mokcik?? patutlah saya tak paham bahasa understand... kesimpulannya nyanyuk kah saya?? hilang ingatan??




*kenapa saya rasa tatabahasa dan penggunaan ayat saya seperti orang baru belajar bahasa melayu je?
 ahh layankan aja...saya memang baru belajar bahasa...

3 comments:

norh said...

pikir banyak sangat tu...take care awak :)

NaBieLLa HaNNa said...

aduyai pun..kak..bkpe yg jd g2..ish3

Diary Ilham Bonda said...

norh & wan : ahahhaa...maybe la kot...banyak pikir masalah dunia yg x penah nk abih :)

Cari Blog di sini

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...