Jika engkau memandang segalanya dari Allah, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit mu, yang membuatkan keinginan mu terhalang, serta menyusahkan hidup mu, pasti Dia akan damaikan hati mu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidup mu, retaknya hati mu, tetapi itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku penyabar dan bersabar dengan setiap dugaan Mu.... Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu... bersyukur kepada-Mu dan beribadat dengan baik kepada-Mu...amin ya Rabbal-'alamin...
"Erti hidup pada memberi..."

Saturday, November 13, 2010

Abdullah Fahim




Abdullah Fahim (1859-1961), tokoh politik dan ulama Malaysia. Dia merupakan ahli Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) yang pertama di Seberang Prai, Pulau Pinang, iaitu semasa UMNO dipimpin oleh Dato' Onn Jaafar.

Abdullah Fahim lahir pada tahun 1859 di Makkah dan meninggal dunia pada 25 April 1961. Nama penuhnya ialah Abdullah bin Ibrahim. Semasa di Makkah, dia mengikuti pengajian sastera Arab dan ilmu falak. Dia juga mempelajari beberapa bidang ilmu termasuk bidang agama dan politik. Semasa Perang Dunia II, dia kembali menetap di Tanah Melayu.

Abdullah yang arif dalam hal ehwal agama Islam telah dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Tetap bagi menasihati parti UMNO tentang hal-hal yang berkaitan dengan keagamaan. Selain melibatkan diri dalam kegiatan politik, Abdullah juga mengajar agama dari rumah ke rumah dan di masjid-masjid.

Pada tahun 1926, dia mendirikan Madrasah Dairat al-Ma'arif al-Wataniyah di Kepala Batas, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang. Daripada sebuah madrasah, Dairat al-Ma'arif bertukar menjadi sekolah agama dan berkembang maju di bawah pentadbiran Abdullah iaitu antara tahun 1926 hingga tahun 1931. Antara anak muridnya yang turut menjadi ulama ialah Syekh Abdul Halim al-Hadi (Mudir Dairat al-Ma'arif, 1934-1947), Tuan Haji Salleh Shafie, Datuk Syeikh Muhammad bin Haji Hashim (bekas Mufti Pulau Pinang), Syeikh Ahmad Muhyiddin Said (Mudir Dairat al-Ma'arif, 1931-1933), dan Haji Abu Bakar al-Baqir (bekas Mudir Maahad Ehya al-Syarif, Gunung Semanggol).


Abdullah pernah ditawarkan jawatan Syekhul Islam di Kedah, tetapi menolak kerana komitmen yang tinggi dengan madrasahnya itu. Namun selepas negara merdeka, dia terpaksa menerima jawatan Mufti Pulau Pinang atas rayuan beberapa pihak. Jawatan tersebut dipegang selama lima tahun.



Sumber: Ensiklopedia Dunia 1.



No comments:

Cari Blog di sini

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...